شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مطالب و مطالب (برگشت به لیست)


خاطرات سفر تبلیغی به کشور مالزی

نظرات خوانندگان(2)  

بازدید از معجزه مهاتیر محمد

جمعه دوم آبان 93 مطابق بااول محرم عازم کشور مالزی هستم مالزی کشوری در آسیای جنوب شرق با جمعیتی بالغ بر 27 میلیون نفرکه آوازه آن بعنوان یکی از چهار ببر آسیا در کنار سنگاپور،تایوان و کره با نام مهاتیر محمد در جهان امروز شناخته می شود کشوری که با هیچ شروع کرد ،کشوری که تا چهاردهه پیش قبایلی بود و تنها محصولش روغن نخل بود که از نخلهای وحشی جنگلهای طبیعی می گرفتند و به بهایی ناچیز می فروختندولی اکنون با درآمد سرانه بالغ بر 14 هزار دلار یکی از بالاترین نرخهای جذب سرمایه خارجی را در میان کشورهای دنیا دارد . دیاری که تا سه دهه پیش مردمان قبیله اش از داشتن آب آشامیدنی سالم هم برخوردار نبودند، اکنون بعنوان یکی از الگوهای موفق توسعه در جهان مثال زده می شود و این امر محقق نگردید مگر در نتیجه تلاش ، تدبیر و همت مردمانی فقیر ولی با رهبری لایق وهوشمند،  مالزی کشوری است که دانشجویان ایرانی برای تحصیل استقبال زیادی از آن کرده اند گرچه آمار امروز بدلیل بالا رفتن نرخ ارز در ایران کاهش یافته ولی روزگاری کمتر از چهار سال قبل جمعیت دانشجو در مرز 40 هزار نفر بوده است دولت مالزی برای جذب توریست لغو روادید نموده است و هر کسی با داشتن پاسپورت و اقامت کمتر از 15 روز می تواند به این کشور سفر نماید در حال حاضر ایران ایر در هفته سه پرواز به کوالالامپور دارد و رونق بازدید از این کشور شرق آسیا قابل توجه است زمان پرواز تا کوالالامپور 7 ساعت طول می کشد وتفاوت ساعت با ایران ،چهار ساعت و نیم است ساعت 11 به فرودگاه رسیدم از اتحادیه دانشجویان یکی از دوستان به استقبال آمده بود باتفاق به داخل شهر رفتیم فاصله فرودگاه تا شهر حدود 70 کیلومتر است چون محل ماموریت من شهر جوهورباهرو بود و ساعت پرواز شب بود به داخل کوالالامپور و محل رایزنی فرهنگی ایران رفتیم برای ساعت 6 بازدیدی از شهر پوتراجایا  پایتخت سیاسی مالزی در راه برگشت به فرودگاه داشتیم این اقدام مهاتیر محمد در انتقال پایتخت سیاسی به جای مجزا با تمام ادارات و وزارتخانه ها در برخی دیگر کشورها نیز انجام شده و ما نیز بیش از بیست سال است شعارش را گاه گاه داده ایم ولی هیچوقت عملی نشده است پوتراجایا با تدبیر مهاتیر محمد امروز یکی از جاذبه های گردشگری مالزی است از امکنه مهم جهان نیز نماد هایی در این شهر وجود دارد مثلا پل سانفرانسیسکو و از کشورهای مختلف بناهای تاریخی در  پوتراجایا   شبیه سازی شده است ایده ایجاد چنین شهری به عنوان پایتختی اداری که از تراکم کوالالامپور کم کند، سال 1980 مطرح شد. جالب این است که سال 1985 شهر ساخته شده و استقرار نخستین وزارتخانه‌ها در آن شروع شده بود.
پوتراجایا، کوالالامپور را نجات داد و نگذاشت به مصایب دیگر کلانشهرهای آسیا مثل توکیو، تهران، بمبئی، بانکوک و ... دچار شود. جالب است که خود شهر- شهری که در 5سال ساخته شده بود- چنان زیبایی باشکوه و آرامش کم‌نظیری دارد که اکنون از آن به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی آسیا نام برده می‌شود. پوتراجایا به خاطر طبیعت گسترده و بهره‌گیری از مؤلفه‌های معماری آسیایی و اسلامی در آن روحی یگانه دارد و به قولی «باغ‌شهر زیبای مشرق زمین» است.پوتراجایا شهری کاملا برنامه‌ریزی شده است. همه چیز در این شهر پیش از اینکه ساخته شود برنامه‌ریزی شده است: از کاخ نخست‌وزیری گرفته تا مراکز خرید، بلوک‌های مسکونی وغیره در اطراف این شهرجزیره ای چندین پل وجود دارد تا جزیره را به دیگر مناطق شهری  متصل کند پرواز من برای شهر جوهور باهرو ساعت هشت و نیم بود  تا جوهور 50 دقیقه زمان پرواز است ، جوهر (ملقب به جوهور دارالتعظیم) یکی از ایالتهای مهم  مالزی است. مرکز این ایالت شهرجوهورباهرو است.ايالت جوهور در جنوب مالزي قرار دارد و به وسيله راه‌هاي زميني و ريلي به سنگاپور متصل شده و همين امر باعث ارتباط گردشگري اين ايالت به سنگاپور گرديده است.جوهور، نيز مانند ساير ايالات مالزي، جاذبه‌هاي طبيعي زيادي دارد، ولي سواحل آن، تنها جايي هستند كه هم تنگه ملاكا و هم درياي چين جنوبي را دارا هستند.طبیعت زیبای این ایالت موقعیتی استثنائی برای طرفداران طبیعت وحشی و گردشهای خارج از شهر فراهم کرده است . پایتخت این ایالت جوهور بارو (Johor Bahru)نه تنها مرکز خرید فراوانی دارد ، بلکه مکانهائی دیدنی چون موزه سلطنتی ، مسجد سلطان ابوبکر ، قصر بزرگ (Grand Palace)  ، گالری هنر ، مرکز صنایع دستی و بنای داتاران بندرایا  (Dataran Bandaraya) نیز در خود جای داده است . این بنا در 1994 میلادی ساخته شده تا سمبل این شهر باشد .

در فرودگاه دو نفر از دانشجویان به استقبال آمده بودند که باتفاق به داخل شهر و منطقه دانشگاه UTMرفتیم ،یکی از مهمترین دانشگاههای مالزی دانشگاه یو تی ام است که در شهر جوهور قرار دارد و تا چند سال قبل حدود دو هزار دانشجوی ایرانی در ان تحصیل می کردند و الان به چند صد کاهش یافته است محل اسکان من یک واحد از خوابگاههای دانشگاه است جای بسیار وسیع و سوییتی است که مربوط به یکی از ایرانی هاست که فعلا در مرخصی است مقداری با دوستان در رابطه جلسات محرم و موضوعات مورد نیاز سخنرانی صحبت کردیم تا انشاللله فردا شب برنامه داشته باشیم  ،شب اول جمعیت خوبی از دانشجویان که اکثرا دانشجویان دوره دکترا هستند برای جلسه آمده بودند مجلس خوبی شد از بحث من هم استقبال کردند بیشتر موضوع بحث  ضعف اخلاقی و علل انحطاط و عقب افتادگی ما مسلمانان بود که متاسفانه گرفتار آن هستیم بچه ها قبلا داخل یکی از سالن های دانشگاه مراسم عزاداری بر پا می کردند ولی از دو سال پیش بدلیل رشد تفکرات سلفی گری دولت مالزی نیز حساس شده و اجازه به دانشجویان ایرانی نمی دهد در داخل دانشگاه برنامه داشته باشند محلی در بیرون اجاره کرده اند برای مراسم  نسبتا جای خلوتی است و شب ها اطراف ان کسی نیست که مزاحمت ایجاد نماید امروز سه شنبه به همراه یکی از دانشجویان گشتی در اطراف دانشگاه زدیم مقداری اقلام فرهنگی برای جایزه به بچه ها و برگزاری مسابقات فرهنگی تهیه کردیم و بعد هم بیشتر وقت را صرف بازدید از داخل دانشگاه کردم  دانشگاه UTM (يو تي ام) در سال 1904 بعنوان مدرسه تکنولوژی تاسیس شده  در سال 1972 به انستیتو تبدیل شده و در 1975به دانشگاه تبدیل شده و این پیشرفت در خور ستایش است که از سال 1975 تا امروز به جایگاه علمی بالایی رسیده نخست وزير پيشين مالزي دكتر مهاتير محمد  دانشگاه UTM (يو تي ام)  را  بعنوان دانشگاه كاشف لقب داده است. دانشگاه UTM (يو تي ام)  با 30 سال تجربه آموزش تحصيلات تكميلي داراي بيش از 85.000 فارغ التحصيل در مقطع كارشناسي و 6.000 فارغ التحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكتراست . دانشگاه یو تی ام در یک منطقه بسیار زیبا با مساحت 1177 هکتار قرار دارد  طبیعت بسیار زیبا و وسعت قابل توجه دانشگاه یو تی ام مفهوم دانشگاه را در ذهن با انچه ما در ایران داریم متفاوت می کند مجموعه ای متمرکز از تمام دانشکده ها باضافه امکانات مناسب تفریحی و ورزشی  که اشاره به انها خالی از لطف نیست

مجموعه ورزشي دانشگاه امكانات ورزشي دانشگاه شامل زمين بدمينتون و سالن براي بازيهاي باشگاهي مانند ژيمناستيك مي باشد . علاوه بر اين، زمينهاي فوتبال ، امكانات براي ورزش تنيس ، بسكتبال ، واليبال و ورزشهاي آبي نيز تعبیه شده است .قسمت اعظم اين زمين هاي ورزشي نزديك به ساختمان هاي مسكوني داتشجويان قرار گرفته اند .

باغ استواییاین باغ در نزديكي درياچه واقع شده است که مکانی مناسب استراحت ، مطالعه یا اوقات فراغت دانشجویان است . این مجموعه داراي انواع مختلفي از گل ها و گياهان مناطق استوایی مي باشد که زیبایی چشم گیری دارد  .

رودخانه هاي طبيعي و كمپهاي متعدد نیز براي افراد علاقه مند به جاذبه های طبیعی در دسترس قرار دارند .

تفريحگاه دیگری که می توان از آن نام برد Observatory Center مي باشد كه در بلندترين نقطه دانشگاه واقع شده است . اين مكان به عنوان محلی براي استفاده از هواي تازه ، قدم زدن و ورزش كردن درنظر گرفته شده است و دانشجويان با رفتن به بالاي اين تپه ميتوانند از منظره زيباي اطراف دانشگاه لذت ببرند .

غذاخوری هادر حدود 50 رستوران و كافه تريا و Fast Food با انواع غذاهاي چيني و هندي و غربي و سنتي در محوطه دانشگاه وجود دارد. تعداد زیادی فروشگاه شامل فروشگاههاي كتاب – مركز كپي – مركز تلفن موبايل  –اتوشويي - سالن زيبايي و آرايشگاه – فروشگاههاي كامپيوتر و بيش از 20 فروشگاه سبزي و ميوه و آژانس هاي مسافرتي نیز مشغول به فعالیت مي باشند.

مركز پزشكي دانشگاهامکانات پزشكي در کمپ دانشگاهی براي دانشجويان فراهم است . مركز پزشکی دانشگاه طيف وسيعي از خدمات از قبیل جراحي هاي كوچك ، آزمايش های طبي و همچنين مراقبت هاي پزشكي محدود را ارائه می دهد  .

سرويس حمل و نقلاين سرويس براي حمل و نقل دانشجويان از خوابگاه ها و محلات اطراف به دانشگاه طراحی شده است. روزانه بيش از 30 سرویس از 7 صبح تا 11:30 شب به سمت دانشگاه و بالعکس کار نقل و انتقال دانشجویان را انجام می دهند .

مسجد سلطان اسماعيل در مرکز دانشگاه :  ساخت مسجد سلطان اسماعيل در سال 1990 به پايان رسيده است . اين مسجد با گنجایش 10000 نفر امكانات زيادي نظير اتاق هاي سمينار و كتابخانه و سالن هاي سخنراني را دارا مي باشد .

كتابخانه دانشگاهاین کتابخانه به نام Persutakan Sultanah Zanariah ( PSZ ) معروف است . در ماه می سال 1998 این کتابخانه به جهت خدمات و ساختار مناسب خود موفق به اخذ استاندارد MS ISO9002 گردیده است . در حال حاضر دسترسي به متن هاي كامل ژورنال ها ، ديكشنري ها ، دايره المعارف ها و كتابهاي الکترونیک از طريق امکانات متنوع اين کتابخانه  وجود دارد .

كتابخانه الکترونیک:  تمام دانشجويان می توانند با استفاده از اینترنت از هرجا که مایل باشند به کتابخانه الکترونیک دانشگاه دسترسی پیدا کنند.

بازدید از کتابخانه دانشگاه  برایم جالب بود امکانات  از هر جهت زمینه کار تحقیقی را فراهم نموده و ریزه کاری های جالبی وجود دارد وجود اتاقک های کوچک خصوصی برای کسانی که به یک فضای بسته و تنها نیاز دارند اتاق های گفتگو و مباحثه  و اتاق های خاص برای مولتی مدیا و حتی عدم غفلت از ایجاد فرصتی برای استراحت تماشای تلویزیون و بازی شطرنج در محل خاصی از کتابخانه از تدبیرهای مدیران این دانشگاه بوده است 

مكان زندگيدر حال حاضر 17 ساختمان در کمپ اصلي براي سكونت موجود مي باشد كه ظرفیت پذیرش بيش از 10000 دانشجو را داراست . انواع مختلف اتاق های تك نفره ، 2 نفره، 3 نفره و 4 نفره در این ساختمان ها در نظر گرفته شده است . برای دانشجویان متاهل  بيش از 200 واحد آپارتمان 2 خوابه مبله موجود می باشد .

امكانات موجود در هر ساختمان مسكوني : كافه تريا – سالن چند منظوره – نمازخانه – اتاق مطالعه – مركز اينترنت و كامپيوتر – زمين تنیس

روز سه شنبه باتفاق دو نفر از دانشجوها بازدیدی از شهر داشتیم و مسجد تاریخی سلطان ابوبکر را که قدمت  تاریخی دارد دیدیم وبعد هم از مرکز شهر بازدیدکردم بعد از ظهر از ساعت چهار تا  هشت دو نفر از بچه ها آمده بودند با کوله باری از سوال که البته سوالات جدی بود و به راحتی قانع نمی شدند سوال اصلی این بود که آیا شعارهایی که برای سعادت مادی و معنوی مردم با انقلاب داده ایم محقق شده یا نه مدعی بودند که نه از لحاظ دنیایی پیشرفت کردیم ونه از لحاظ  معنویت  در مقابل کشوری مانند  مالزی که هیچ چیز نداشت امروز باید در همه چیز از ما جلوتر باشد این شد نتیجه انقلاب اسلامی ما که بحث ما سه ساعت طول کشید فقط برای این موضوع بحث می کردیم  حرف من این بود که با این انقلاب یک شعله ای ایجاد کردیم در دنیای مادیت که شرق و غرب غروب خدا را نوید می دادند  ولی انقلاب ما به قول پیر بلانشه  نویسنده فرانسوی انقلاب بنام خدا بود مگر نه اینست که هنوز هم ما تنها کشوری هستیم که از ارزش های الهی و معنوی در دنیای امروز سخن می گوئیم و بهمین دلیل تاوان پس می دهیم دنیای کفر و شرک و سلطه هیچگاه به ما اجازه نخواهد در آرامش و آسایش باشیم ولی کشوری مثل مالزی و ترکیه داعیه دارمعنویت گرایی و آرمانهای اصیل اسلامی و شیعی نیستند آنچه برای آنها مهم است توسعه مادی و رفاه است من قبول دارم اگر ایران این شعارهایی ایدئولوژیک را نداده بود برای حمایت غرب و سرازیر کردن موج سرمایگذاری از همه این کشورها بیشتر شانس داشت اما ایران در خط امریکا و سیاستهای امریکا پدیده قابل قبولی نبود که من وشمای شیعه مسلمان آن را بپذیریم  هر کس با دنیای سلطه همکاری کند دنیای آبادی خواهد داشت امروز مالزی و تایوان و سنگاپور سکوهای تجارت جهانی هستند و سیل سرمایگذاری های خارجی این کشورها را به اینجا رسانده و با یک اقدام امریکا و غرب بحران سرتا بپایش را می گیرد  چنانکه تقریبا دو دهه قبل بدلیل خارج نمودن سرمایه های غرب شرق آسیا دچار بحران جدی شد که امریکاییها عمدا برای اثبات قدرت خود به این کشورها این کار را انجام دادند در واقع حیات این کشورها به چشمک امریکا و ژاپن و حتی چین وابسته است فقط اتفاق مهمی که افتاده اینها در مسیر رشد اقتصادی توانستند توسعه پایدار را تا حدودی ایجاد کنند و این هنر مهاتیر محمد و یا اردوغان در ترکیه است که از فرصت ها خوب استفاده کردند  در برابر آنچه ما داریم ، فقط تلاش هایی است که در حوزه داخلی توانسته ایم کسب کنیم و نه بیشتر زیرا از لحاظ بین المللی با انقلاب اسلامی  در ایران ما با کل جهان به یک معنا درگیر بوده ایم حتی کشورهای مسلمان و همسایگانمان  زیرا هیچکدام نه به آرمانهای ما اعتقاد دارند و نه می خواهند چنین نقشی در راستای آرمانهای مذهبی ما داشته باشند نتیجه آنکه مالزی امروز همان مسیری را رفته که شاه با سکولاریسم دنبال می کرد البته نمی دانم آیا واقعا به نتیجه ای که مالزی رسید می رسیدیم یا نه چون من هرگز  مهاتیر محمد را از لحاظ تدبیر  با شاه ایران نمی توانم مقایسه کنم بدین دلیل که در طول 37 سال حکومتش معجزه ای نیافرید که مستوجب ستایش باشد بخاطر همین بحث با دانشجویان  شب مجبور شدم در رابطه با علل عقب ماندگی و آسیب شناسی فرهنگی جامعه ایران  که اهمیت آن کمتر از بحث های اقتصادی ایران نیست صحبت کنم  زیرا مردم ما هم مردمان ویژه ای هستند مثلا در همین مالزی مردم از نژاد مالایی هستند که از لحاظ روحیات و اخلاقیات با ما کاملا متفاوتند آنقدر که انسان تعجب می کند این مردمان آرام و کند چطور به این توسعه رسیده اند ما ها هزارتا زرنگی اینها را داریم و هنوز در خم یک کوچه مانده ایم دیشب به یکی از بچه ها گفتم بنظر من این مالایی ها همه چیزشون را مدیون مهاتیر محمدند و الا  شانسشون این مدل زندگی و رفاه نیست ،روز چهارشنبه از ساعت یازده هم شش نفر از بچه ها آمدند سوالات و فضای بحث بیشتر بحث های تاریخی بود ظهر با هم نماز جماعت خواندیم

روز پنجشنبه با یکی از دانشجویان رفتیم برای بازدید منطقه توریستی کوتا اسکندر که طرحی است که مالزی برای جذب توریست در برابر سنگاپور اجرا می کند بسیار سریع کار می کنند بعد رفتیم مجموعه لگو لند را دیدم  که یک مجموعه منحصر بفرد است که همه چیز را با لگو ساخته اند ورودی این پارک حدود 170 رینگت هست به پول ایران 170هزار تومان که یک شهربازی مدرن هست مثل دیزنی لند ولی نه با ان وسعت و جذابیت ولی در نوع خودش یک کار ابتکاری است یا در همان منطقه کوتا اسکندر یک ساختمان چند طبقه دارند و برای بچه ها شهربازی درست کرده اند تحت عنوان هلوکتی که نام یک گربه است که در فیلمهای کارتونی بچه ها با اون اشنا هستند و تمام نمادهاش به نوعی با این گربه مرتبط است و وسایل لوازم التحریر و عروسک و چیزهایی که بچه ها دوست دارند در این مجموعه کوچک وجود دارد اینها ابتکاراتی است برای جذب پول و حتی رقابت در برابر برنامه ها یی که غرب دارد و ما نیز متاسفانه از این فرصت ها استفاده نمی کنیم در مسیر رفت و برگشت با دانشجوها صحبت های زیادی داشتیم از فرهنگ مالایی ها و رمز توسعه یافتگی مالزی یکی از نکاتی که دانشجویان هم اشاره می کردند قانونگرایی است که در این کشور نهادینه شده است در مورد استفاده از ماهواره مطلبی که گفتند توجه من را جلب کرد در کل مالزی متولی بحث استفاده ازماهواره  شرکتی است بنام ASTRO که هر کس نیاز به ماهواره دارد فقط از طریق این شرکت می تواند اقدام به خرید تجهیزات نماید و راه دیگری وجود ندارد و برای ماهواره باید ماهیانه وجه پرداخت نماید و کانال های مورد نیاز را خریداری نماید و این مبلغ حدود 200 الی 300 رینگت است بهمین دلیل اکثر ایرانی ها ماهواره ندارند بدلیل هزینه بالای آن این در حالی است که در ایران هیچ احترامی به قانون استفاده از ماهواره گذارده نمی شود و از راه قاچاق ریسیور ها و دیشها خانه ها وبامها را فرا گرفته است.

 روز شنبه برنامه کانووکیشن یا جشن فارغ التحصیلی دانشگاه Convocation Ceremonyرا شرکت کردم واقعا این نمونه مراسمها که در هر سال دو مرتبه انجام می شود و دانشگاه با تشریفات خاصی مدرک فارغ التحصیلی را با حضور پادشاه وملکه شهر و مقامات دیگر به دانشجویان می دهند قابل توجه است ما در ایران چنین ساماندهی جهت جشن ها نداریم واصلا اعتبار و احترامی که اینها به یک فارغ التحصیل در قالب این مراسم می دهند قایل نیستیم  برنامه  حدود 4 ساعت طول می کشد و بعد از ورود هیچکس حق خروج از جلسه ندارد حتی یک ریال هم خرج پذیرایی نمی کنند یک بطری آب هم نیست و از هر دانشجو برای شرکت در جشن 250رینگت هر رینگت هزار تومان دریافت می کنند و دو کارت هم برای میهمان به هر دانشجو می دهند  مراسم با حضورپادشاه یا ملکه یا مقام جانشین او که از لحاظ علمی بالاترین موقعیت را دارد و مدیر دانشگاه شروع می شود به اصطلاح چنسلر و بعد پروف  چنسلر و وایس چنسلر ورود این سه نفر با تشریفات خاصی است با نواختن موزیک وارد می شوند بعد هیات علمی های استاد تمام و روسای دانشکده ها  واعضای هیات رئیسه هستند  اعضای برد و سایر مقامات علمی دانشگاه با هم وارد می شوند حدود 100 نفر که از ابتدا تا آخر مراسم درمحل مورد نظر روی سن حضور دارند و هر رییس دانشکده بترتیب و نظم خاصی اسامی فارغ التحصیلان خود را می خواند و آنها از دست ملکه و یا رئیس لوح خود را دریافت می کنند حدود 800 نفر در مراسمی که من بودم آمدند و لوح گرفتند جالب است که 96 نفر ایرانی در مقطع فوق لیسانس و50نفر در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدند از 31 کشور در مراسم حضور داشتند و فارغ التحصیل شدند  که بیشترین آمار برای ایران بود  بعد از این برنامه تجلیل از بهترین دانشجویان از لحاظ رتبه بود  که مورد تشویق و جایزه خاص قرار گرفتند علاوه بر مدال BEST STUDENT مبلغی پول هست و تخفیف در شهریه  و بورس برای ادامه تحصیل دکترا یا پست دکترا و نهایتا تجلیل از جوانترین فارغ التحصیل دکترا که رکورد زده بود  بهر حال مراسم بسیار با شکوهی بود و شور و حال خاصی برای دانشجویان داشت فضای بیرون و درون مراسم و لباس های خاص فارغ التحصیلی که یقه های رنگین هر کدام نشان از دانشکده آنها بود و عکس های یادگاری و حضور استادان برای تبریک به دانشجویانشان بسیار جالب بود و قابل الگو برداری مراسم حاشیه ای ندارد گروه موسیقی در خلال برنامه با نواختن موسیقی متن جلسه را پوشش می دهد و فقط یک برنامه تک خوانی یک خواننده مرد با زبان مالایی داشت و دیگر هیچ برنامه ای نبود مراسم بسیار سنگین و در خور شان یک دانشگاه پیشرفته امیدوارم در ایران هم مراسمات فارغ التحصیلی از این وضع آشفته که نوعا هر دانشکده ای با یک سلیقه برگزار می کند و بعضا هم مسئولان برای فرار از حواشی این مراسم از دانشجویان می خواهند که خودشان آن را در هر جا می خواهند برگزارکنند  به اینگونه روش های عقلانی و منطقی در برگزاری مراسم برسیم  این مراسم  پنجاه و سومین مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشگاه یو تی ام بود در کنار مراسم بمدت 5 روز یک بازارچه افتتاح می شود برای خانواده های فارغ التحصیلان که بسیار بزرگ و منظم با چادرهای خاصی مانند چادرهای که در سرزمین منا در عربستان برای حجاج می زنند که انواع و اقسام کالاها برای عرضه عموم بفروش میرسد پوشاک وسایل اسباب بازی  وسایل الکترونیک و انواع اغذیه مالایی که از جهت اقتصادی نیز درآمد زایی بالایی دارد این نتیجه فکر خلاق و اندیشه مدیران یک مجموعه است که برایند این کارها همان توسعه یافتگی است که مالزی امروز بخوبی آن را اعمال و پیش برده است و هنوز خود را در حال توسعه می داند

روز عاشورا برنامه بسیاری خوبی برگزار کردیم نماز ظهر عاشورا را پس از سخنرانی خواندم و برای حرکت به سمت کوالالامپور آماده شدم با اتوبوس ساعت 4و نیم حرکت کردم و ساعت 8 و نیم به مقصد رسیدم کل مسیر جوهور تا کوالالامپورکه خود مالایی ها برای اختصار می گویند کی ال همه جا سبز است مثل شمال ایران ولی با این تفاوت که بسیار علمی تمام جنگلها زه کشی شده و با توجه به بارندگی زیاد منطقه استوایی همه جا برای جلوگیری از فرسایش خاک کانال های خاصی عمودی و افقی برای جمع آوری سیلاب ها  احداث کرده اند با دیدن این اقدامات واقعا  مانده ام که اینها کی فرصت کرده اند این کارها را بکنند واقعا انسان از یک مطلب رنج می برد که چرا در جامعه ما کارها اینقدر طولانی است در اینجا به گفته همه شاهدان مثل قارچ ساختمان و پروژه می روید و سریع به نتیجه می رسد  یک مسیر 400کیلومتری با علمی ترین روشهای آبخیزداری از فضای سبز حراست شده است و جالب است هر جا جنگل خالی شده درخت کاشته می شود  در کوالالامپور رئیس اتحادیه دانشجویان به استقبالم آمد و باتفاق تا ساعت 12 شب بخوبی انچه باید در کی ال می دیدیم دیدم برجهای دوقلو که یکی از مهمترین سازه های پایتخت است . برج های دوقلوی پتروناس بسیار بزرگ و عظیم هستند و از بزرگ ترین برج های دوقلوی جهان به شمار می روند. ارتفاع کلی این بنا از زمین تا بلندترین نقطه آن، حدود ۴۵۱.۹ متر است. این برج ۸۸ طبقه و ۷۸ آسانسور مجزا دارد یک از جاهای دیدنی دوقلوی پتروناس، پل آسمان است که در طبقه های ۴۱ و ۴۲ قرار دارد. از دیگر جاذبه های شهر  برج کی ال تاور و بازار معروف چینی ها در منطقه چای ناتان  است که بسیار دیدنی بود ، شب برای استراحت به محل هیات دانشجویان ایرانی در سر دانگ رفتم هیات محبان که تقریبا بیست کیلومتر به شهر فاصله دارد و دانشگاههای مهم یو پی ام و چند دانشگاه دیگر که اکثر دانشجوهای ایرانی در آن تحصیل می کنند درمنطقه سردانگ است شب استراحت کردم و فردا ساعت 8 صبح دیداری با آقای دکتر ضیائی رایزن فرهنگی ایران در مالزی داشتم در مورد مشکلات موجود و انتقادات دانشجوها از وضعیت موجود صحبت کردم که البته رایزن محترم هم پاسخ های خاص خودشون را داشتند ولی انتقال مسائل دانشجویان وظیفه ای بود که باید انجام می دادم ساعت نه و نیم به سمت فرودگاه حرکت کردیم و ساعت 12 پرواز بود که به لطف الهی سفر به پایان رسید .


موضوع: سفرنامه
نویسنده:سید مهدی ساداتی نژاد
تاریخ: سه شنبه18آذر
کلیدواژه ها: مالزی،خاطرات سفر،یادداشت


آخرین اخبار و مطالب سایت



پاورپوینت دروس دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد

 اساتید محترم شرکت کننده در دوره دانش افزائی اندیشه سیاسی می توانند با مراجعه به منوی بخش مطالب قسمت سخنرانی ها  پاور های مربوطه را دریافت فرمایند

برای تحقق جامعه توسعه یافته اسلامی کدامیک اولویت دارد؟
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
توسعه فرهنگی
توسعه علمی

نمایش نتیجه


پیوندها


آنلاین: 1 نفر
امروز: 0 نفر
دیروز 5 نفر
کل: 188,501 نفر
زمان بارگزاری: 2/02 ثانیه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد میباشد.