جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مطالب و مطالب (برگشت به لیست)


مصاحبه با ایرنا در مورد اخلاق انتخابات

نظرات خوانندگان(0)  

رعایت حرمت افراد از اصول سیاست اخلاقی اسلام است


 
 
كاشان- یك استاد علوم سیاسی رعایت حرمت افراد را از اصول سیاست اخلاقی اسلام دانست.
حجت الاسلام و المسلمین ' سید مهدی ساداتی نژاد ' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره رابطه اخلاق و سیاست در نظام سیاسی اسلامی اظهارداشت: در گفتمان اسلامی، حكومت و سیاست با آنچه در جوامع غربی رواج دارد، متفاوت است.
***نظریه های مختلف درباره رابطه اخلاق و سیاست
وی افزود: سه نظریه كلی در این رابطه وجود دارد؛ نظریه جدایی اخلاق از سیاست كه سردمدار آن ' ماكیاولی' به عنوان پدر علم سیاست در غرب است، معتقد به توجیه هر وسیله ای برای رسیدن به هدف است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاكیدكرد: در این دیدگاه دروغ، فریب، حذف مخالف و یا هر وسیله غیر اخلاقی و نادرست دیگری برای رسیدن به هدف قابل توجیه است؛ اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد كه اخلاق را تابعی از سیاست می داند.
ساداتی نژاد تصریح كرد: این دیدگاه، تئوری متعارف در سیاست غربی است؛ چرا كه در جوامع غربی بنا به مصالح سیاسی و شرایط خاص، گاه صداقت عملی اخلاقی است و گاه دروغ و اخلاق بنا بر آنچه به زعم سیاستمداران، مصلحت و منفعت است، تعیین می شود.
وی افزود: همانطور كه از این دیدگاه مصلحت اندیشانه اخلاقی مشخص است، در واقع اخلاق هیچ اصالت و مبنایی نداشته و منافع و مصلحت ها، اخلاق را به دنبال خود می كشاند.
این استاد علوم سیاسی با اشاره به نظریه سوم درباره رابطه اخلاق و سیاست، گفت: در این دیدگاه اخلاق اصالت داشته و سیاست بایستی ازآن پیروی كند.
***سیاست اسلامی همان سیاست اخلاق محور است
ساداتی نژاد با اشاره به اینكه سیره رسول اكرم (ص) و امیر المومنین (ع) بر پایه اصالت اخلاق بوده، بیان كرد: امیرالمومنین (ع) هرگز اخلاق را قربانی منافع نكرد.
وی نمونه بارز این سیاست را در جنگ صفین دانست و گفت: زمانی كه سپاه معاویه بر آب مسلط شد، آن را بر روی یاران امام علی (ع) بست و فرستاده ایشان را به شهادت رساند.
وی افزود: اما در مرحله بعد كه معادله بر عكس شده و سپاه امام علی (ع) آب را در اختیار گرفتند، عمرو عاص فردی را به طلب آب نزد امیر المومنین(ع) فرستاد؛ چرا كه می دانست سیاست ایشان یك سیاست اخلاقی بوده و آب را به عنوان یك نیاز حیاتی منع نخواهد كرد.
عضو هیات علمی دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاكیدكرد: امام علی (ع) در این ماجرا در پاسخ به اعتراض برخی از یاران خود علت جنگ با معاویه را زنده كردن ارزشهای انسانی و اخلاقی دانسته و در هیچ شرایطی اصول اخلاق را نادیده نگرفتند.
ساداتی نژاد افزود: همانطور كه در دیدگاه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز طرح شده، انتخابات در كشور ما مسابقه ای برای خدمت است نه كسب قدرت و قدرت در چنین نظامی هدفی نیست كه هر وسیله برای رسیدن به آن موجه است.
وی با اشاره به اینكه بحث مبتلا به این روزها تبلیغات و مناظره نامزدهاست، تصریح كرد: اسلام برای همه ابعاد زندگی و حتی نحوه گفت و گوها و تعامل ها برنامه اخلاقی و اصولی داشته و گوهرهای بسیاری از دریای بی كران اخلاق اسلامی قابل صید است.
***اصول اسلامی گفت و گو در مناظره های انتخاباتی
این استاد علوم سیاسی به آداب تخاطب در دین اسلام اشاره و بیان كرد: در فرهنگ اسلامی، مناظرات علمی بسیاری میان ائمه (ع) و مخالفان صورت گرفته كه الگوگیری از آن برخوردهای بزرگ منشانه سرمشقی برای همه و بخصوص نامزدهای انتخابات است.
ساداتی نژاد، یكی از اصول مهم در مناظره ها را گفت و گو بر اساس امور یقینی دانست و تاكیدكرد: بر اساس آیات قرآن 'و لا تقف ما لیس لك به علم' ؛ افراد نبایستی آنچه را كه به آن یقین ندارند، مطرح كنند.
وی تصریح كرد: متاسفانه افراد در مباحث سیاسی به راحتی بر اساس حدس و گمان های خود، مسایلی را مطرح و مناقشات بیهوده و بی اساسی ایجاد می كنند.
وی همچنین رعایت حریم افراد را در مناظره به شیوه اسلامی با اهمیت دانست و گفت: شكستن رقیب به هر طریقی، همان سیاست ماكیاولی است كه با اصول اسلامی كه آبروی مومن را از خانه كعبه با ارزش تر می داند، فرسنگ ها فاصله دارد.
این استاد دانشگاه شیوه پسندیده و مناسب دیگر را در تبلیغات انتخاباتی بیان نقاط قوت خود و پرهیز از تخریب دیگران بیان كرد و افزود: شایسته است نامزدها حتی برای نقد عملكرد یكدیگر، به نقاط قوت رقیبان خود نیز اشاره كرده و منصف باشند.
ساداتی نژاد تاكیدكرد: آسیب های جدی كه جامعه ما را در عرصه سیاسی تهدید می كند، بد اخلاقی هایی مانند شایعه پراكنی، قضاوت های نادرست در مورد دیگران، عوام فریبی و جلب آرای مردم با وعده های غیر واقعی و مانند آن است.
وی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران الگویی از یك نظام مردم سالار دینی موفق در جهان است، افزود: شایسته چنین نظامی، برخوردهای اخلاق مدارانه در همه حوزه ها و بخصوص تعاملات سیاسی است.
وی نقطه جدایی گفتمان مردم سالاری دینی با گفتمان های سیاسی دیگر موجود در جهان را حركت بر مدار اخلاق و ارزشهای انسانی دانست كه نمونه بارز آن در برگزاری رقابت های سالم و اخلاق محور تجلی می كند.
7431/1724
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 80001976

موضوع: مصاحبه ها
نویسنده:مدیر سایت
تاریخ: جمعه5اسفند1390
کلیدواژه ها: اخلاق انتخابات،ساداتی نژاد


آخرین اخبار و مطالب سایت



پاورپوینت دروس دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد

 اساتید محترم شرکت کننده در دوره دانش افزائی اندیشه سیاسی می توانند با مراجعه به منوی بخش مطالب قسمت سخنرانی ها  پاور های مربوطه را دریافت فرمایند

برای تحقق جامعه توسعه یافته اسلامی کدامیک اولویت دارد؟
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
توسعه فرهنگی
توسعه علمی

نمایش نتیجه


پیوندها


آنلاین: 2 نفر
امروز: 4 نفر
دیروز 3 نفر
کل: 188,409 نفر
زمان بارگزاری: 2/27 ثانیه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد میباشد.