یک شنبه 2 دی 1403

موقعیت فعلی: بخش مطالب و مطالب (برگشت به لیست)


خاطرات دومین سفر من به هند

نظرات خوانندگان(2)  

خاطرات سفر به شهر بنگلور هند


 
محرم سال  1434برای دومین بار عازم کشور هند هستم  پرواز من از مسیر دبی به شهر بنگلور و سپس شهر میسوراست  پرواز در تاریخ 28 ابان ماه ساعت 20/9 شب انجام شد و منتظربودم  تا ساعت 40/3 دقیقه بامداد پرواز بعدی به بنگلور انجام شود  اما نمی دانم چرا هنگام صدور بلیط به جای شماره صندلی standby نوشته و همین باعث شد که پرواز جای خالی نداشته باشد بعد از چند ساعت معطلی حالا باید برویم هتل تا پرواز بعدی ساعت 12 ظهر فردا انجام شود مسئول کنترل بلیط فقط عذر خواهی می کند و بعد معرفی به میز جاماندگان برای تدبیر هتل و اقامت چندین ساعته در دبی بهر حال باکی نیست من که به همه اینها بعنوان یک تجربه وفرصت نگاه می کنم زیاد ناراحت نیستم دیدن شهر دبی هم خالی از لطف نیست همه چیز مرتب و دقیق انجام شد با احترام خود فرودگاه برنامه ریزی کرد با ماشین من را به همراه تعدادی دیگر به هتل بردند برای اولین بار است که داخل شهر را می بینم هتل کاپیتال و یک وعده صبحانه و بعد هم برگشت به فرودگاه توسط شرکت امارات ایر قبلا شنیده بودم که دبی شهر زیبا و مدرنی است ولی انصافا از یک سرکشی ساده و عبور از خیابانها هم می توان این موفقیت اماراتی ها را تایید کرد دیگر فعلا چیزی نمی نویسم داغ دل تازه می شود وحالت غبطه سراسر وجود را می گیرد و فقط آهی بخاطر خیلی چیزها و خیلی کارها که نکرده ایم و نمی کنیم بگذاریم و بگذریم تا ادامه سفر را گزارش کنم ساعت 12ظهر پرواز به شهر بنگلور انجام شد ساعت پنج و نیم عصر به وقت محلی به بنگلور رسیدم یکی از دانشجویان  عضو انجمن اسلامی با خانمش آمده بودند فرودگاه و از قضا بسیار معطل شده اند زیرا صبح تا ظهر هم منتظر من بودند و کسی به انها علیرغم تلفن من به مسئولان امرجهت  تغییر  پرواز ،اطلاع  نداده بود بهر حال این زوج جوان بسیار با نشاط و با انگیزه از بنگلور تا میسور را با من همراهی کردند و با خستگی باز همان شب ساعت 1 بامداد راه را بازگشتند خیلی شرمنده این زحمت شدم ان هم برای دانشجوئی که فقط برای عشق به اهل بیت و زنده نگهداشتن مراسم محرم  چنین زحمتی را تقبل  می کند، در شهر میسور، دبیر انجمن همان شب آمد با هم صحبت کردیم به قدری از مشکلات و کم لطفی مسئولان گفت که راستی هیج جوابی به او نمی توانستم بدهم چون از واقعیات انجا اطلاعی نداشتم البته همه مسائل به عدم حمایت مالی بر می گشت که ظاهرا بدلیل مسائل اخیرمالی کشور اینگونه شد ه است  ،وضعیت ساختمان بسیار نامناسب است حتی آب قطع شده و سرایدار بدلیل انکه چند ماه حقوقی بهش نداده اند دیگر برای انجام کارهای حداقلی ساختمان و نظافت هم نمی آید بهر حال ناهماهنگی زیاد است ،سال های قبل  اینگونه که می گویند حداقل کمک هایی برای برپائی مراسم انجام می گرفته لااقل پول سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان برای شرکت در مراسم محرم پرداخت می شد ولی بدلیل عدم تامین بودجه امکان سرویس گذاردن برای خانواده ها و دانشجویان نیست و همین مساله باعث شده برنامه ها مانند قبل نباشد  بهر حال با توجه به مشکلات موجود ونظر دبیر انجمن مبنی بر عدم شرایط مناسب برای برپائی مراسم بر اساس تصمیم جدید قرار شد من به شهر بنگلور بروم  و برای دانشجویان ایرانی بنگلور برنامه داشته باشم در مسیر بازگشت به شهر بنگلور از مقبره تیپو سلطان پادشاه مسلمان و شیعه میسور بازدید کردم افرادی در سن و سال من سریال معروف شمشیر تیپو سلطان را که از سیمای جمهوری اسلامی سالهای گذشته پخش شده بود بخاطر می اورند و این هم یک فرصت  بود حال که  به میسور امدم حداقل از مقبره این شخصیت مبارز هندی  بر علیه استعمار انگلیس بازدید کنم ،فضای کلی مقبره ، یک باغ بسیار زیبا است با معماری سنتی، یک مسجد و یک مقبره که تیپو سلطان و پدر و مادرش داخل ان دفن شده اند  در هر چهار طرف در سر در ورودی  مقبره به زبان فارسی مطالبی نوشته شده و از تیپو سلطان که در راه استقلال هند و جنگ با انگلیسیها مبارزه کرده تقدیر شده است که این نمونه بناها خود حاکی از عمق رسوخ فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره هند است .
آشنائی با شهر بنگلور
این شهر مرکز استان کارناتاکا هندوستان است و با جمعیتی بیش از شش میلیون و دویست هزار نفر (در سال ۲۰۰۷) یکی از شهرهای بزرگ این کشور به حساب می‌آید. بنگلور شهری آرام و دانشجویی در فلات دکن است و یکی از سرسبزترین و خوش‌آب و هواترین شهرهای هند می‌باشد که به «Garden city» یا «شهر باغ» مشهور است.بنگلور از چند جهت مورد توجه قرار دارد: آب و هوای خوب، امنیت اجتماعی بالا، دانشگاه دیرپا و ممتاز و امکانات زیر بنایی عالی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، تعداد زیاد دانشجویان خارجی، مردمی خون گرم، تمرکز صنعت نرم‌افزار، علوم پزشکی و همچنین مرکز فناوری اطلاعات در هند. واقع شدن‌ِ بنگلور بر سر راههای ارتباطی‌ِ مهم‌ِ هند بر اهمیت و اعتبار آن افزوده است.در این شهر حدود 1800 دانشجوی ایرانی مشغول تحصیل هستند .
محل استقرار من دفتر انجمن  اسلامی دانشجویان ایرانی در شهر بنگلور است ، دبیر انجمن به استقبالم آمد و قرار شد که شب در مراسم دانشجویان شرکت و سخنرانی داشته باشم، شب اول حضور در مراسم تعدای از دانشجویان آمدند تصمیم گرفتم مباحثی که برای انها مطرح می کنم نوعی آسیب شناسی وضع موجود فرهنگ دینی ما ایرانیان و راهکاری برای رسیدن به وضع مطلوب باشد که دانشجویان هم  از موضوع بحث استقبال کردند ،مراسم شب دوم هم ساعت 9 با زیارت عاشورا شروع شد فضای بحث ادامه بحث قبلیم پیرامون مشکلات و برداشت های ناصواب ما از دین بود بعد از جلسه بچه ها سوالات زیادی داشتند که جلسه پرسش و پاسخمان خیلی گرم و جدی شد ، مهمترین  موضوعات و سوالات دانشجویان که گاه بصورت فردی و جمعی از من سوال می کنند عبارت بود از :1- چرا اینقدر دزدی در کشور صورت می گیرد مگر نظام اسلامی نیست؟2- با این همه مشگلات کشور چرا پول های کشور صرف فلسطین و لبنان و سوریه می شود ؟3- مردم از دین و حکومت اسلامی و روحانیت خسته شده اند 4- چرا با تخلفات برخورد نمی شود ؟5- کشور از بالا دارای مشکل است و مسئولان فاسدندو کسی هم با انها برخورد نمی کند 6- با فیلتر کردن سایت ها مردم را در جهل و بیخبری نگهداشته اند ،مردم ایران واقعیات را نمی دانند سرعت اینترنت ایران در ردیف اخر جهان است  7- همه کشورهای دور و اطراف ما از ما جلوترند و با این انقلاب ما عقب افتاده ایم 8- ارزش پول ما در دنیا از همه کشورها کمتر است و کسی ما را قبول ندارد8- وقت ان نیست که برخی از این اعضای پیر شورای نگهبان  بازنشسته  بشوند؟  
اینها نمونه ای از سوالات بچه های دانشجوست البته روحیه من و تحصیلاتم هرگز اجازه نمی دهد بخواهم حقایق را نپذیرم و با توجیهات نا صواب پاسخگوی سوالات انها باشم انچه من در پاسخ می گفتم  به تصدیق برخی بچه ها منطقی بود گرچه ممکن است برخی هم قبول نکنند،عده ای از دانشجویان تصورشان از حکومت اسلامی و انتظارشان از حکومت اسلامی بسیار ایده ال است و نمی خواهند بپذیرند که ما با ایده الها هنوز بسیار فاصله داریم  حتی با داشتن بهترین رهبرو بهترین قانون  مشکل ما حل نخواهد شد چنانکه جامعه زمان پیامبر و حضرت علی هم بهترین رهبر و قانون اسلامی  را داشتند ولی دزدی و فساد بود حتی نمونه هایی از استانداران حضرت علی تخلفات غیر قابل قبولی داشتند که حضرت انها را توبیخ می کند  لذا ما یک جامعه انسانی هستیم با هزاران مشکل و بدون فرهنگ مناسب و تربیت صحیح اسلامی، برخی می گویند اگر جند نفر از این متخلفان را در ملا عام اعدام کنند و دست دزدها را قطع کنند همه مشکلات حل می شود ،من چنین اعتقادی ندارم مشکل ما با اعدام آدمهای متخلف  هرگز حل نخواهد شد چون فرهنگ  عمومی ما مشگل دارد مگر اینهمه اعدام معتادان در سالهای اول انقلاب مشکل اعتیاد جوانان ایرانی را حل کرد تا فرهنگ ساخته نشود درک وشعور و اگاهی ملی و اسلامی رشد نکند همین هست و خواهد بود  ،مشکل دیگر جامعه ما بازار گرم تهمت و افترا زدن  و شایعه پراکنی بدون مدرک و سند است ، همه را دزد خواندن و اینکه می برند و می خورند  اما ایا دلیل قانع کننده ای برای اثبات مدعا داریم یا صرفا بر اساس گمانه ها و شنیده ها همه را دزد می دانیم و عادت کرده ایم که همه مسئولان  را فاسد بدانیم  ،برخی از سوالات دانشجویان ناشی از کم اطلاعی است و چون تاکنون توجیه لازم در مورد برخی رفتارهای سیاسی از سوی نظام صورت نگرفته است حق دارند منتقد یاشند مثلا کمک به فلسطین و لبنان دارای یک منطق اسلامی و سیاسی است که باید به دانشجو توضیح داد اولا بسیاری از آمارها در کمک ایران به این گروهای اسلامی غیر واقعی و مبالغه امیز است و از سوی دیگر در دنیای امروز این کمک ها نوعی سرمایگذاری است مثلا اگر در عراق نفوذ نداشته باشیم و نیروهای موافق انقلاب اسلامی را حمایت نکنیم و یک جرثومه فساد مانند صدام امور را در دست گیرد انگاه چنانکه صدام کرد حدود هزار میلیارد دلار خسارت خواهیم خورد امروز جهان غرب در حاشیه کشور ما بالاترین حمایت های مالی را برای نقوذ بر عراق ،افغانستان ،اذربایجان،پاکستان و ترکیه انجام می دهدتا نیروهای خود را در این کشورها سر کار اورد ،امریکا تنها در عراق بیش از 800 میلیارد دلار هزینه کرد تا صدام را سرنگون نماید  و این موضوع را هم جزء مسائل منافع ملی خود می دانست  اگر در افغانستان گروهی مانند طالبان بر سر کار اید اولین اقدامش قطع آب رودخانه هیرمند بر روی ایران است چنانکه طالبان در زمان حاکمیت خود کردند و مهمترین حوضچه ابی در استان سیستان  را خشکاندند و میلیاردها خسارت به کشاورزی و معیشت همان مردم مستضعفی زدند که ما غم انها را داریم و می گوئیم چرا بجای حل مشکل اینها به دیگران کمک می کنیم لذا امروز نمی شود مسائل داخلی را از خارجی جدا کرد ،هر دو مهم است البته من از سوء تدبیر ها و هر نوع کمکی دفاع نمی کنم باید بگونه ای تضمینی و حساب شده هزینه کنیم ، تنها درصورتی باید درسیاست خارجی پول خرج کنیم  که اگر یک ریال خرج کردیم مطمئن باشیم صد ریال  درو خواهیم کرد و الا ظلم در حق ملتمان کرده ایم و ثروت ملیمان را اتلاف کرده ایم.
برخی از سوالات و دغدغه های دانشجویان ما به خاطر انست که واقعا نمی دانند برای چه انقلاب کرده ایم و علت مقابله غرب با ایران را نمی دانند و برخورد های ما  از ابتدای انقلاب با غرب را لجوجانه و غیر منطقی می دانند البته من منکر اشتباهاتمان در سیاست خارجی نیستم دولت های ما اشتباهات زیادی تاکنون در مواجهه با غرب داشته اند و همواره دچار افراط و تفریط بوده ایم ولی نباید از حقایق انقلاب و دوخط متفاوت در اندیشه ورزی سیاست مبتنی بر دین واخلاق و سیاست نفع طلبانه مادی رایج در جهان امروز غافل باشیم دانشجوئی در حاشیه جلسه به من می گوید هر کشوری که  با امریکا بوده موفق بوده نمونه اش ترکیه ،امارات،قطر و ...ما بدلیل قطع رابطه با امریکا چقدر ضربه خورده ایم چه کسی پاسخگوی این خسارت ها است؟ من چه باید بگویم تا نگاه دانشجوی ما به انچه با انقلاب بدنبال ان بوده ایم از این ملاک های سنجش مادی تغییر نماید و صرفا ارمان این انقلاب را رفاه و توسعه اقتصادی نداند و به جنگ دو اندیشه و گفتمان در دنیای امروز یعنی گفتمان اسلام شیعی با گفتمان مادی غرب واقف گردد البته هرکس با ابوسفیان هم بوده وضعش خوب بوده هرکس در اردوگاه معاویه بوده قطعا وضعش و دنیایش بهتر از امثال سلمان و ابوذر و بلال و یا عمار یاسر و مالک اشتر بوده است زیرا در اردوگاه شیاطین بهترین تحفه دنیا است که با ان انسانها را رام می کنند، درسهای تاریخ به ما می گوید در جبهه دین و اخلاق و مواجه با کفر و الحاد ، سختی و گرسنگی و محاصره وجود دارد و همواره جمعیت جبهه حق اندک در برابر کثرت اردوگاه باطل است دانشجوئی می گوید هر چی کشور بدبخت است دور ما جمع شده ولی کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس در برابر ما هستند البته ما نمی خواهیم با فرانسه و انگلیس رابطه بدی داشته باشیم گرچه گاهی بدلیل اشتباهات انها و ما مشکلاتی برایمان پیش امد که روابط را تیره کرده است ولی یادمان باشد در صدر اسلام هم ادمهای ظاهرا با کلاس و مترف و پولدار اکثرا ضد پیامبر بودند و افرادی پابرهنه و برده و بیچاره حلقه اول دوستان و یاران پیامبر شدند تا انجا که نصرت الهی انها را غالب نمود باید ملاک هایمان را بازنگری کنیم و بدانیم دنبال چه هستیم دنیا کجاست و بدنبال چیست و چقدر در اهدافمان با انها مشترکیم اگر این موضوعات برایمان روشن شود انگاه برخی مشکلات دیگر مثل علت تحریمها و فشارها  قابل فهم تر خواهد بود البته باز بشرطی که سوء تدبیرها و اشتباهات تصمیمگیری های خودمان را از اصل داستان جدا کنیم و همه مشکلات را با همان ایده اصیل انقلابی نخواهیم توجیه کنیم
جلسات شبهای محرم بحمدلله خوب است و بتدریج تعداد دانشجویان هر شب زیادتر می شوند و جلسات به سبک ایران مخصوصا با مداح های خوبی که در بین دانشجویان هستند گرم و پرشور است  روز هفتم محرم با یکی از دانشجویان فرصتی یافتم تا بازدیدی ازشهر داشته باشم  ابتدا به خیابان CAMMERSIAL STREET که مغازه هایپوشاک  زیادی وجود دارد رفتیم و بعد از یک مرکز تجاری بنام UB CITY دیدن کردیم و ناهار را در یک رستوران  بنام آیدا متعلق به یک ایرانی خوردیم و حسن ختام برنامه هم بازدید از معبد شیوا بود که در نزدیکی LILA PLACE کنار یک مرکز تجاری واقع شده و خدای شیوا بصورت یک مجسمه بسیار بزرگ در وسط محوطه ان قراردارد و هندوها به  این خدا احترام زیادی می گذارند و معتقدند با توسل به ان می توان زندگی را متحول نمود.
شب عاشورا برنامه عزاداری متفاوت از شبهای دیگر است و در محل خاصی نزدیکی مسجد شیعیان ، همه عزاداران جمع می شوند و به ترتیب عزاداری می نمایند سه هیات عرب ها و ایرانی ها و هندی ها در ساعات مشخصی در این محل عزاداری می نمایند یکی از برنامه های عزاداری شیعیان هند راه رفتن روی اتش است که ساعت 3 بامداد صورت می گیرد که مشاهده این مراسم برای من جالب بود از بخشی از ان فیلم گرفتم ظاهرا هیچ اثری از سوختگی کف پا با عبور از روی زغال های گداخته وجود ندارد البته اینکه آیا چنین اعمالی بنام عزاداری مجاز است یانه و مبنا و منطق آن چیست ؟بحثی است که باید جداگانه به آن پرداخت ، برنامه روز عاشورا نیز بطور منظم مانند انچه در ایران انجام می گیرد در یک مسیر خاص از محل هیات های عزاداری تا محل قبرستان شیعیان انجام می گیرد  تنها ایراد مراسم بنظر من برنامه قمه زنی شیعیان هندی است که زیبائی عزاداری را مخدوش می کند بهر حال برنامه های محرم امسال بخوبی انجام شد وارتباط و مشاهدات من دریافت های کلی  زیر را از وضعیت دانشجویانمان به همراه داشت که توجه به انها ضروری است
1-       ابتکار تاسیس هیات مذهبی برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اقدام بسیار خوبی است که دانشجویان با سلایق مختلف می توانند حول محور آن دور هم جمع گردند
2-      بسیاری از دانشجویان ما تصور درستی از تشکیلات انجمن اسلامی ندارند و با ذهنیت های اشتباه از ارتباط با انجمن های اسلامی دوری می کنند که لازم است برای اصلاح این برداشت ها اقدام شود
3-      با توجه به نقش بسیار مهم و حساس دانشجویان ایرانی در معرفی چهره ایران و ایرانی میان مردم هند ، رفتارهای نامناسب و بزه کاری برخی دانشجویان دختر و پسر ما تامل برانگیز است که امید است برای آن تدبیری اندیشیده شود تا سابقه تاریخی و فرهنگی مثبت ما با رفتارهای غیر اخلاقی برخی دانشجویان هر چند اندک وانگشت شمار مانند توزیع مواد مخدر،شرب مشروبات الکلی و روابط نا مشروع جنسی  وتن فروشی تخریب نگردد.
 

موضوع: سفرنامه
نویسنده:مدیرسایت
تاریخ: چهارشنبه22آذر1390
کلیدواژه ها: هند،بنگلور،میسور،سفر


آخرین اخبار و مطالب سایت



پاورپوینت دروس دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد

 اساتید محترم شرکت کننده در دوره دانش افزائی اندیشه سیاسی می توانند با مراجعه به منوی بخش مطالب قسمت سخنرانی ها  پاور های مربوطه را دریافت فرمایند

برای تحقق جامعه توسعه یافته اسلامی کدامیک اولویت دارد؟
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
توسعه فرهنگی
توسعه علمی

نمایش نتیجه


پیوندها


آنلاین: 9 نفر
امروز: 0 نفر
دیروز 15 نفر
کل: 191,025 نفر
زمان بارگزاری: 3/02 ثانیه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد میباشد.