شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مطالب و مطالب (برگشت به لیست)


به بهانه 27آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه

نظرات خوانندگان(0)  

بیش از سه دهه است شعار وحدت حوزه و دانشگاه در سالروز شهادت شهید دکترمفتح مطرح می گردد اما


بیش از سه دهه است شعار وحدت حوزه و دانشگاه در سالروز شهادت شهید دکترمفتح مطرح می گردد و چند صباحی یاد وحدت می افتیم و احتمالا جلسه ای هم برپا می کنیم  ولی در عمل آنچه یافت می نشود تحقق آرمانهای بلند طراحان وحدت حوزه و دانشگاهست اصولا هر شعاری از یک شعور بر می خیزد و شعار وحدت حوزه و دانشگاه نیز برآمده از یک شعورست که از  دو منشا ناشی  گردید ه است اولین منشا این شعار ،نقیصه ایست که ما در دوره های مختلف با آن روبرو بوده ایم  و از همین جهت هم آسیب دیده ایم زیرا نخبگان دانشگاهی و حوزوی ما در مقاطعی بجای هم دلی و هم زبانی بشدت در مقابل هم بوده اند و در تاریخ معاصرمان تصورات دو قشر دانشگاهی و روحانی بویژه در سالهای دهه چهل و پنجاه و حتی در دوره هایی بعد از انقلاب ، روند متهم کردن همدیگر را دنبال نمودند، حوزویان دانشگاهیان را افرادی غربزده و دانشگاهیان حوزویان را افرادی متحجر تلقی می کردند و جو بدبینی حاکم شده بود، در دوران فعالیت های مرحوم دکتر شریعتی این جو بدبینی بدلائلی تشدید گردید و رژیم نیز از تشدید این فضا ناخرسند نبود چرا که این دلمشغولی می توانست افکار انقلابیون و مبارزین را به مشاجرات محافل روشنفکری با روحانیت منصرف نماید و شاید همین تجربیات و حوادث قبل تر آن در قالب منازعات منور الفکران و روشنفکران با روحانیان از مشروطه به بعد باعث شد در اذهان شخصیت های صدر انقلاب این شعار وحدت حوزه و دانشگاه بعنوان یک ضرورت تعین یابد و اما دلیل دوم که منشا طرح شعار وحدت حوزه و دانشگاه گردید آرمان و آرزوئی بود که با تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و همگرائی دو حوزه علم و ایمان در مهندسی یک جامعه اسلامی امکان وقوع داشت بدان معنا که از زمانی که حوزه علم در دوران معاصر در کشور ما تفکیک گردید و به علوم حوزوی و دانشگاهی تقسیم شد برای حفظ آن سنت علمی و تاریخی  و جلوگیری از آسیب های ناشی از این تفکیک ، تلاش شد با شعار وحدت حوزه و دانشگاه آن روح یگانگی را که در جهانبینی علمی  و سنت آموزش مدرسه ای ما وجود داشت حفظ نمایند و راستی اگر امروز ما از بومی سازی علوم سخن می گوئیم خود بیانگر انست که شعار وحدت حوزه و دانشگاه هنوز نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد و الا باید در بستر این وحدت، این بومی سازی تحقق می یافت امروز بنظر می رسد هنوز بعد از سه دهه از طرح شعار وحدت حوزه و دانشگاه  گرفتار افراط و تفریط در تبیین مفهوم وحدت هستیم، عده ای انگاره وحدت را امری بی معنا می دانند و معتقدند در دنیای جدید وحدت عالمان علوم معنا ندارد علوم امروزه تخصصی شده اند و هر عالم و علمی باید کار خود را انجام دهد و حوزه های علوم تجربی از غیر تجربی جداست و هر کس باید کار خود کند ،در نقطه مقابل عده ای معتقدند ما نیازمند رجعت به دوران طلائی گذشته ایم ، همان دورانی که پزشک ما هم فقیه بود و هم فیلسوف و زکریای رازی ما هم شیمی دان بود و هم دستی در فقه و علوم دین داشت و خواجه نصیر الدین طوسی ما هم منجم و هم متکلم وهم فقیهی متبحر بود لذا باید این وحدت بدین معنا در نهاد علم ، دوباره باز اندیشی شود و برخی بدنبال آن هستند که تمام علوم را از قرآن و روایات استخراج نمایند و برخی نیز معتقدند همه آنجه از غرب به ما رسیده ، منشا گمراهی و ضلالت است بنابراین اولین اقدام باید در فرایند تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با فهم متعادل، منطقی و علمی از مفهوم وحدت و اجماع اهل فکر در باره آن آغاز گردد و جامعه حوزوی و دانشگاهی ما اولا به این نکته واقف گردند که این شعار برای تعالی و رشد جامعه اسلامی ما جنبه استراتژیک دارد و ثانیا  فروکاهیدن مفهوم وحدت به اقدامات بسیار سطحی و نمادین ،مشکل ما را حل نخواهد کرد مگر انکه در یک سطح کلان ، مفهوم این وحدت را به لایه های جهانبینی و معرفت شناسی و جهت گیری علوم در حوزه و دانشگاه سوق دهیم .
 

موضوع: یادداشت روز
نویسنده:مدیر سایت
تاریخ: دوشنبهآذر1390
کلیدواژه ها:


آخرین اخبار و مطالب سایت



پاورپوینت دروس دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد

 اساتید محترم شرکت کننده در دوره دانش افزائی اندیشه سیاسی می توانند با مراجعه به منوی بخش مطالب قسمت سخنرانی ها  پاور های مربوطه را دریافت فرمایند

برای تحقق جامعه توسعه یافته اسلامی کدامیک اولویت دارد؟
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
توسعه فرهنگی
توسعه علمی

نمایش نتیجه


پیوندها


آنلاین: 1 نفر
امروز: 0 نفر
دیروز 5 نفر
کل: 188,501 نفر
زمان بارگزاری: 1/96 ثانیه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد میباشد.